Vuoden Näköteko 2014 – Terveysteknologian vientimenestys sai alkunsa rytmihäiriöstä

Pvm: 17.10.2014

Vuoden Näköteko 2014 -tunnustuspalkinto on tänään myönnetty suomalaisen Icare Finland Oy:n kehittämälle silmänpaineen mittalaitteelle. Yleislääkäri Antti Kontiolan keksinnöstä alkunsa saanutta optikoiden ja silmälääkäreiden työtä helpottavaa laitetta on myyty jo yli 50 maahan.

Icare Finlandin Oy:n silmänpainemittari on helpottanut huomattavasti glaukooman diagnosointia, joka on toiseksi yleisin sokeuteen johtava sairaus. Glaukooma on perinnöllinen, näkökenttää tuhoava sairaus, johon ei ole parannuskeinoa. Ilman hoitoa tauti voi johtaa sokeuteen.

”Toimin 90-luvun alussa terveyskeskuslääkärinä. Silmänpaineen mittaaminen oli tuolloin vaikeaa potilailta, kuten lapsilta ja vanhuksilta, jotka eivät pystyneet olemaan liikkumatta tutkimuksen aikana”, kertoo yleislääkäri Antti Kontiola.

Silmänpaineen mittaamiseksi lapsipotilaita jouduttiin myös nukuttamaan. ”Kerran tuttavani alle vuoden ikäinen lapsi sai tällaisessa nukutuksessa sydänpysähdyksen. Hänelle jäi elvytyksen jälkeen pysyvä rytmihäiriö, joka vaati pitkäaikaista lääkitystä ja myöhemmin iän salliessa johti onnistuneeseen rytmihäiriön leikkaushoitoon. Tästä alkoi ideoinnin ja onnistuneiden ensitestien jälkeen vuosien tuotekehitys”, Kontiola muistelee.

Kontiolan kehittämää menetelmää sovellettiin ensimmäisen kerran Mount Sinai -sairaalan tutkimuslaboratoriossa Yhdysvalloissa hiirten silmänpaineen mittaamiseen vuonna 1998. ”Tutkimuksia sairaalan tutkijoiden kanssa yhteistyössä tehtiin niin paljon, että niistä muodostui väitöskirja”.

Kansainvälinen vientimenestys

2001 keksinnön kaupallistamiseksi perustettu Tiolat Oy (nykyinen iCare Finland Oy) sai rahoittajaosakkaiksi optikkoyrittäjiä ja aloitti TEKES rahoituksen turvin kaupallisen silmänpainemittarin kehittämisen. Sittemmin Icare Finland Oy on kehittänyt lukuisia menetelmään perustuvia sovelluksia optikoiden, silmä- ja eläinlääkäreiden ja tutkijoiden tarpeisiin. Hiljattain markkinoille on saatu myös kotikäyttöön soveltuva Icare Home -mittalaite.

Icare Finlandin silmänpainetestillä mittaus tapahtuu minuutissa, mikä on nopeuttanut tutkimuksia merkittävästi. Menetelmän ansiosta on lasten nukutuksista silmänpaineen mittaamiseksi luovuttu käytännössä kokonaan.

”Tänä päivänä laitteitamme käytetään noin 50 maassa. Tärkein markkina-alueemme on Yhdysvallat, ja seuraavaksi tähtäimessämme ovat Kiinan ja Brasilian kaltaiset väestöpohjaltaan suuret markkinat. Maailmassa on 150 miljoonaa glaukoomapotilasta, joista vain puolet on diagnosoitu. Edulliselle, nopealle ja luotettavalle mittalaitteelle on kysyntää”, kertoo Icare Finland Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Kristo Kivilaakso, joka vastaa tuotteen vienninedistämisestä.

Tunnustus hyvän näkemisen edistämisestä

Vuoden Näköteko -palkintoraatiin kuuluvat Suomen Optinen Toimiala ry:n sekä Messukeskuksen edustajat. 3 000 euron arvoisen palkinnon lahjoittaa Suomen Messusäätiö.

”Icare Finland on tehnyt määrätietoista työtä hyvän näkemisen edistämiseksi. Tuote on helpottanut optikoiden ja silmälääkäreiden työtä, ja parantanut tuhansien glaukoomaan sairastuneiden elämänlaatua. Varhainen diagnoosi parantaa hoitoennustetta. Palkintoraati arvosti myös tuotteen kaupallistamiseksi tehtyjä ponnisteluja. Kaupallinen onnistuminen on tärkeää potilaiden tavoittamiseksi”, Suomen Optisen Toimialan toimitusjohtaja Panu Tast.

”Palkinnon saaminen on mahtava asia pienelle firmalle. Ilman suomalaisten optikoiden ja silmälääkärien palautetta ja yhteistyötä emme olisi nyt tässä”, Kivilaakso toteaa.

”On kunnia saada työlleen tunnustusta. Keksinnön tekeminen oli pitkäaikainen ja vaativa projekti. Minulla kävi myös hyvä tuuri, että löysin sopivia kumppaneita keksinnön tuotteeksi jalostamiseksi”, Kontiola päättää.

Panu Tast, toimitusjohtaja, Suomen Optinen Toimiala
p. 040 5422 227, panu.tast@www.naery.fi

Kristo Kivilaakso, myynti- ja markkinointijohtaja, Icare Finland Oy
p. 040 554 5253, kristo.kivilaakso@icarefinland.com

Antti Kontiola, LT, yleislääketieteen erikoislääkäri
p. 040 546 1860, antti.kontiola@fimnet.fi

Riikka Luomanpää, tiedottaja, Messukeskus
p. 050 540 4231, riikka.luomanpaa@messukeskus.com

Vuoden Näköteko -palkinto
Suomen Messusäätiö jakaa joka vuosi noin 400 000 eurolla palkintoja suomalaisen elinkeinoelämän edistämiseen. Näitä ovat mm. Tasavallan Presidentin kansainvälistymispalkinto ja Kaj Franck -muotoilupalkinto sekä yllämainittu Vuoden Näköteko -palkinto.

Vuoden Näköteko -palkinto myönnetään NÄKÖÄ-tapahtumassa, joka on osa tyylin, hyvän olon ja itsestä huolehtimisen I love me -tapahtumakokonaisuutta, joka järjestetään 17. – 19.10. Helsingin Messukeskuksessa. www.iloveme.fi

Suomen Optinen Toimiala ry
Suomen Optinen Toimiala vastaa näönhuoltoalan elinkeino-, terveys- ja koulutusasioiden edunvalvonnasta, hoitaa alan viestintää sekä tuottaa tutkimustietoa ja koulutusta. Järjestön jäsenyritykset muodostavat 90 % toimialan liikevaihdosta.