Silmälasikauppa jatkaa kasvuaan epävarmasta taloustilanteesta huolimatta

Pvm: 28.08.2014

Optisen kaupan myynti kasvaa roimasti edellisvuoteen verrattuna, mikäli alkuvuonna piristynyt kauppa pitää pintansa myös vuoden toisella puoliskolla.

Optisten tuotteiden euromääräinen myynti kasvoi vuoden ensimmäisellä puoliskolla 156,2 miljoonaan euroon, mikä on 8 % edellisvuoden vastaavaa ajanjaksoa enemmän. Optisen alan kauppa on ollut kasvussa jo yli vuoden.

Toimialan kasvuun on syynä erityisesti monitehosilmälasien hyvä menekki. Moniteholasien keskihinta on kivunnut 372,00 euroon, mikä on 12,1 % enemmän kuin viime vuonna. Kauppansa tekevät erityisesti yksilöllisesti suunnitellut silmälasilinssit, joissa on näkömukavuutta parantavia ominaisuuksia.

”Monitehoasiakas haluaa silmälaseihinsa laadukkaat linssit. Tärkeä ominaisuus on linssirakenteen asiakaskohtainen räätälöitävyys yksilöllisillä, elämäntavat huomioivilla mitoilla. Uusimmat pinnoitteet, kuten sinisen valon suodatus ja linssin takapinnan UV-suodatus, ovat tärkeitä elementtejä silmän terveyden kannalta. Pinnoitteet kiinnostavat kuluttajia enenevässä määrin”, kertoo Silmäasema-ketjun toimitusjohtaja Pasi Kohmo.

”Moniteholasit toimivat tällä hetkellä koko alan veturina. Kyseessä on vahva trendi, jossa kuluttajat ostavat laseihinsa kehittyneempiä ominaisuuksia, vaikka peruslasit saa halvimmillaan parillakymmenellä eurolla”, analysoi Suomen Optisen Toimialan toimitusjohtaja Panu Tast.

Myös piilolasien myynnin arvo on kasvussa, vaikka kappalemääräinen myynti on hieman vähentynyt. Kuluttajat suosivat alkuvuonna kuukausilinssejä kertalinssien sijaan, mikä on toisaalta laskenut piilolinssien käyttökustannuksia.

”Piilolinsseissä näyttää voimistuvan sama kehitys kuin silmälaseissa aikaisemmin. Kuluttajat ostavat kehittyneempiä, uusia ja silmäystävällisempiä linssejä, jotka myös maksavat enemmän”, Tast kertoo.

Optisen kaupan kasvua hillitsi aurinkolasien vähentynyt kysyntä. Aurinkolasikauppa supistui kymmenen prosenttia viime vuoden ensimmäiseen puoliskoon verrattuna. ”Lämmin heinäkuu voi vielä nostaa aurinkolasien myyntilukuja vuoden kolmannella neljänneksellä, mutta koko vuoden tilannetta se tuskin korjaa”, Kohmo arvioi.

Silmäasema kasvatti markkinaosuuttaan selvästi (+2,7 prosenttiyksikköä), muuten muutokset olivat vähäisiä. Silmäaseman ohella kasvajia olivat Instru optiikka (+0,5), Fenno Optiikka (+0,5) ja Specsavers (+0,1). Alan kolme suurta ovat markkinaosuuksilla mitattuna Instru optiikka (36,5 %), Silmäasema (23,4 %) ja Specsavers (12,3 %).

Verkkokauppa täydentää optikkoliikkeen palvelua

Kaupan murros ei uhkaa kivijalkaliikkeitä, sillä optisia tuotteita on myyty kotimaisissa verkkokaupoissa jo yli 15 vuoden ajan. Monet optikkoliikkeet myyvät tuotteita myös verkossa, ja verkkokauppa on alalla tärkeä osa palvelukokonaisuutta.

”Optisella alalla verkkokauppa täydentää asiakaspalvelua, ja moni tilaa esimerkiksi piilolinssit optikkoliikkeen verkkokaupasta optikkokäyntien välillä. Uskon alan näkymiin, sillä hyvästä näkemisestä ja silmien terveydestä on pidettävä huolta taloudellisista suhdanteista riippumatta”, Tast toteaa.

toimitusjohtaja Panu Tast, Suomen Optinen Toimiala
p. 040 5422 227, panu.tast@www.naery.fi

toimitusjohtaja Pasi Kohmo, Silmäasema
p. 050 331 7015, pasi.kohmo@silmaasema.fi

Alan tilastoinnin tekee tutkimuslaitos GfK ja se perustuu suoran kassajärjestelmätiedon käyttöön. Yrityskohtaiset markkinaosuudet perustuvat yritysten Suomen Optiselle Toimialalle raportoimiin lukuihin.