Silmälasikaupan voimakas kasvu tyrehtyi alkuvuonna

Optisen alan vähittäiskauppa ylsi viime vuonna kaikkien aikojen parhaaseen myyntitulokseen, mutta viimeisen vuosineljänneksen lopulla alkanut alamäki jatkui tämän vuoden ensi kuukausina. Ensimmäisen kvartaalin kokonaismyynti on pienentynyt noin kahdeksan prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verraten. Myynnin supistumista on tapahtunut kaikissa tuoteryhmissä niin liikevaihdolla kuin volyymilla mitaten.

”Ostovoiman heikentyminen näkyi vuodenvaihteessa selvästi. Lisäpanostuksia omaan ulkonäköön tai hyvinvointiin tehdään varovasti”, sanoo Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast. ”Optisen alan vähittäiskauppa on kaupan yleiset näkymät huomioiden kuitenkin hyvällä tasolla. Alkuvuoden notkahduksen jälkeen kauppa näyttää piristyneen kesää kohti mentäessä.”

Näönhuollon tuotteiden kokonaisliikevaihto oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä lähes 80 miljoonaa euroa. Tuoteryhmien suhteelliset osuudet pysyivät jotakuinkin ennallaan. Liikevaihdosta kolme neljännestä syntyi silmälasien kaupasta, jonka arvo oli 60 miljoonaa euroa.

Myynnin laskua selittää moniteholaisen keskihinnan putoaminen lähes kuudella prosentilla. Silmälasikaupasta lähes 70 % muodostuu moniteholasien myynnistä, joten vaikutus on huomattava. Yksiteholasien keskihinta puolestaan kasvoi 6,6 prosentilla. Suomalaiset siis panostivat tuotteena edullisempiin yksiteholaseihin runsaammin, mutta arvokkaammissa moniteholaseissa edullisemmat tuotteet tekivät kauppansa.

Myös aurinkolasiostoksilla suomalaiset suosivat kalliimpia tuotteita, sillä niiden keskihinta kasvoi yli 27 %. Kokonaismyynti kuitenkin supistui voimakkaasti erityisesti volyymilla mitaten, ja myös liikevaihto pieneni 14,5 % viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden. Piilolinssien kauppa pysyi lähes ennallaan ja supistui vain vajaan prosentin liikevaihdolla mitaten.

Toimitusjohtaja Panu Tast, Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry, p. 040 5422227, panu.tast@www.naery.fi

Alan tilastoinnin tekee tutkimuslaitos GfK ja se perustuu suoran kassajärjestelmätiedon käyttöön. Yrityskohtaiset markkinaosuudet perustuvat yritysten NÄE ry:lle raportoimiin lukuihin.

Näkemisen ja silmäterveyden toimiala (NÄE ry) syntyi keväällä 2016, kun optikkoliikkeet ja yksityiset silmäklinikat sekä niitä palvelevat maahantuojat ja tukkukaupat yhdistivät voimansa. NÄE ry vastaa toimialan elinkeino-, terveys- ja koulutuspoliittisesta edunvalvonnasta, hoitaa alan viestintää sekä tuottaa tutkimustietoa ja koulutusta. Jäsenyritykset muodostavat yli 80 % toimialan liikevaihdosta. Yritysten lisäksi järjestöön kuuluu näkemisen ja silmäterveyden ammattilaisia kouluttavia oppilaitoksia ja heitä edustavia yhdistyksiä. NÄE ry on Kaupan liiton ja Suomen Yrittäjien toimialajärjestö