Kasvu jatkui optisessa vähittäiskaupassa

Etenkin määrällisesti kauppa kävi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä viime vuotta vilkkaammin. Myös liikevaihto kasvoi yli prosentin. Reippaita volyymikasvuja mitattiin miltei kaikissa tuoteryhmissä, ja silmälasien keskihinnat laskivat edelleen. Aurinkoinen lopputalvi vauhditti aurinkolasikauppaa.

Optisen kaupan liikevaihto kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 1,2 prosenttia 83,7 miljoonaan euroon. Suurin osa liikevaihdosta syntyy silmälasien kaupasta. Niitä myytiin ensimmäisellä neljänneksellä 67,4 miljoonalla eurolla. Valtaosa Suomessa myydyistä silmälaseista on moniteholaseja, joiden kaupasta kertyi lähes 46 miljoonan potti.

“Optisen kaupan toimialan liikevaihto kääntyi taas kasvuun viime vuoden lopun pienen notkahduksen jälkeen. Kampanjavetoisella toimialalla liikevaihdon heilahtelut kuuluvat asiaan, ja odotamme vaihtelun jatkuvan myös tulevaisuudessa. Tavallista aurinkoisempi maaliskuu vaikutti positiivisesti aurinkolasien myynnin kasvuun”, kommentoi vuoden ensimmäistä neljännestä Silmäaseman toimitusjohtaja Pasi Kohmo.

”Kauppaa on viime vuoden lopusta lähtien tehty paljon hinnalla, eli myyntimäärät ovat kasvaneet ja hinnat vastaavasti laskeneet”, kertoo Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast.

Volyymilla mitaten silmälasien kauppa kasvoikin peräti 6,4 prosenttia, kun liikevaihdon kasvu jäi vajaaseen kolmeen prosenttiin. Moniteholasien keskihinta kasvoi vajaalla prosentilla, mutta yksiteholaseissa hinta putosi 4,5 prosenttia.

”Silmälasikaupoilla on valittu yksinkertaisempia tuotteita suppeammilla ominaisuuksilla. Silmälaseja hankitaan useita ja moniin eri tarkoituksiin, eikä silloin kaikissa haluta maksaa parhaista mahdollisista ominaisuuksista”, Panu Tast selventää. Yksiteholasit sai vuoden ensimmäisellä kvartaalilla keskimäärin 170 eurolla, kun monitehot maksoivat vajaa neljä sataa euroa.

Kehitys näkyi erityisen voimakkaana laatuaurinkolasien kaupassa. Niiden keskihinta putosi yli kymmenyksellä myyntimäärän kasvaessa lähes 15 prosenttia. Liikevaihto kasvoi lähes kolme prosenttia.

Piilolinssien kauppa supistui merkittävästi; liikevaihdolla mitaten yli 17 prosenttia. Piilolinssejä myytiin vajaalla viidellä miljoonalla eurolla 4,4 miljoonaa paria.

”Suomessa piilolasien käyttö on hyvin vähäistä verrattuna muihin Pohjoismaihin, vaikka se tällä vuosikymmenellä on ollut kasvussa. Myynnin supistuminen alkoi viime vuonna ja on tämän vuoden alussa kiihtynyt”, kertoo NÄE ry:n Tast.

Katso koko toimialakatsaus täältä: NÄE ry toimialakatsaus Q1/2018

Pasi Kohmo, toimitusjohtaja, Silmäasema Oy, p. 050 3317 015, pasi.kohmo@silmaasema.fi
Panu Tast, toimitusjohtaja, Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry, p. 040 5422 227, panu.tast@naery.fi