Aurinkolasit ovat monin tavoin turvallisuuskysymys

Pvm: 04.03.2014

Kevään myötä häikäisy nousee konkreettisesti otsikoihin. “Onnettomuuden syyksi epäillään auringon häikäisyä” on surullisen yleinen toteamus liikenneonnettomuuksien uutisoinnin yhteydessä. Suomessa aurinko paistaa matalalta, suoraan kuljettajan silmiin.

– Kirkkaalla säällä aurinkolasien käyttö pitäisi olla jokaiselle autoilijalle automaatio, kuin turvavyön kiinnittäminen, painottaa optikko Panu Tast, Suomen Optisen Toimialan toimitusjohtaja.

Näkemisen turvana toimii parhaiten aurinkolasin kellanruskea linssi, sillä se voimistaa kontrasteja ja saa maiseman piirtymään selkeämpänä.

– Autoilijan aurinkolaseihin sopii myös polarisointi, sillä se parantaa näkemistä nopeasti vaihtuvissa kuivan ja märän tienpinnan heijastumissa.

Kerro optikollesi, mitä harrastat

Aurinkolasien tulee antaa silmälle hyvä suoja häikäisyä, pölyä ja viimaa vastaan. Niiden tulee myös pysyä hyvin paikoillaan ja kestää kolhuja ja iskuja särkymättä, mikä on tärkeää joissain urheilulajeissa.

Linssin väri vaikuttaa merkittävästi sen toimivuuteen erilaisissa oloissa ja harrasteissa. Valkoinen golfpallo erottuu viheriöstä parhaiten lilan linssin takaa, mutta keltainen tennispallo näkyy sinisen linssin läpi.

Harmaa linssi näyttää värit kaikkein todellisimpina, joten se toimii hyvänä yleislinssinä ulkoilussa. Omasta harrastuksesta, esimerkiksi laskettelusta, veneilystä tai kalastuksesta, saa turvallisesti enemmän irti, kun selvittää optikon kanssa harrastukseensa parhaiten soveltuvat linssit.

Muodikasta turvallisuutta

Mitä mieluisammat lasit ovat, sitä varmemmin niitä pidetään. Eli ehdottomasti muodikkaat omaan tyyliin sopivat lasit ovat hyvä juttu, sanoo Tast.

– Tänä keväänä saa kohauttaa aurinkolaseilla, aina hempeistä pastellisävyistä yltäkylläisiin turkooseihin. Esimerkiksi eri väriset peililasit ovat tänä keväänä muodissa ja ne myös heijastavat auringonsäteilyn supertehokkaasti. Myös ohimoille ulottuvat tummat sporttiset lasit ovat muodissa ja ne suojaavat tehokkaasti auringolta myös sivuilta.

– Toisaalta naisille on tarjolla paljon vaaleita linssejä, joilla voikin sitten filmailla vaikka sisällä. Silloin liikutaan kyllä jo enemmän tyylin kuin turvallisuuden parissa.

Linssin optinen laatu ratkaisee

Edellytä aurinkolaseilta samaa optista laadukkuutta kuin silmälaseiltakin: aurinkolasien valontaitto-ominaisuuksien tulee olla virheettömät, ne eivät saa heikentää näöntarkkuutta, eivät oleellisesti vähentää silmien kontrastiherkkyyttä eli kykyä erottaa katsottava kohde taustastaan. Linssit eivät myöskään saisi vääristää luonnollisia värejä, ellei käyttötarkoitus sitä edellytä.

Linssien kyky suojata UV-säteiltä riippuu ensisijaisesti linssimateriaalista. Yleisimmät muovilinssien materiaalit suodattavat UV-säteilyn hyvin. UV 100 % tai UV 400 -merkinnät kehyksessä tarkoittavat, että aurinkolasit suodattavat maan päälle tulevan UV-säteilyn kokonaan. Lasilinssien UV-suodatuksen teho riippuu linssin tuotantomenetelmästä materiaalista ja pinnoitteista.

Suomen Optinen Toimiala ry, toimitusjohtaja Panu Tast, p. 040 5422 227, panu.tast@www.naery.fi

Suomen Optinen Toimiala ry vastaa näönhuoltoalan elinkeino-, terveys- ja koulutusasioiden edunvalvonnasta, hoitaa alan viestintää ja sekä tuottaa tutkimustietoa ja koulutusta. Järjestön jäsenyritykset muodostavat 90 % toimialan liikevaihdosta.