Isä, poika ja yhteinen unelmatyö

Kun ammatti siirtyy perheessä sukupolvelta toisella, on vanhempi selvästi nauttinut työstään. Isä Olli Järvinen ja poika Mikko Järvinen ovat työskennelleet jo melkein 30 vuotta yhdessä. Olli painottaa kuuntelun tärkeyttä, Mikko taas pitää yhteistyötä yli alojen arvokkaana.

Olli Järvinen
on työskennellyt Opti-Silmän optikkona 40 vuotta.

Mikä oli haaveammattisi nuorena?
Nuorena haaveenani oli lentäminen tai merenkulku, mutta sattuma vei lopulta optikkokouluun. Toteutin haaveet myöhemmin vapaa-ajalla harrastuspuolella.

Miten päädyit nykyiseen työhösi?
Opiskelin Instrun opistossa vuosina 1970–1974 optikoksi. Valmistumisen jälkeen olen työskennellyt Instrun liikkeissä, 
OYS:n silmäklinikalla ja yrittäjänä vuodesta 1976 Opti-Silmässä.

Tärkein työhön liittyvä oivallus urasi varrelta?
Se, että optikon työ on yhdistelmä palveluammattia ja näköasiantuntijuutta, jossa täytyy osata myös kuunnella.

Minkälainen merkitys työyhteisöllä on sinulle?
Työyhteisö on liikkeen tärkein elementti. Meillä työporukka on kuin perhe. Keskustelemme pulmatilanteista aina yhdessä ja ratkaisemme myös ongelmat yhdessä. Oman mausteensa työyhteisöömme tuovat suomalaiset ja varsinkin saksalaiset optometristi-harjoittelijat. Heitä meillä on ollut kausittain harjoittelussa jo yli 20 vuoden ajan.

Mitä ominaisuuksia hyvältä optikolta pitää löytyä?
Optikon pitää pystyä hahmottamaan selkeä kuva näkötapahtumasta, kehyksestä ja linsseistä. Yhdessä ne muodostavat työn kokonaiskuvan, eli näkimet.

Ylivoimaisesti parasta optikon työssä?
Kun saan nähdä tyytyväisiä ihmisiä ja solmia luottamuksellisia suhteita, jotka kestävät koko elinajan.

Haastavinta optikon työssä?
Optikon pitää ratkaista visaisia ongelmia ja ratkaista ne todella hyvin.

Kerro jokin vinkki aloittelevalle optikolle?
Ammattitaidon ylläpitäminen ja kehityksessä mukana pysyminen vaativat jatkuvaa tiedonnälkää ja opiskelua.

Mikä on parasta, mitä asiakas voi sanoa?
Välttämättä ei tarvita sanoja! Kun optikko sovittaa uudet hienot monitehosilmälasit asiakkaalle ja asiakas pyörähtelee parketilla kuin balettitanssija – ei tarvita sanoja.

Mikko Järvinen
on työskennellyt Opti-Silmän optikkona 16 vuotta.

Mikä oli haaveammattisi nuorena?
Unelmani oli joko lentäjän ammatti tai optikon työ.

Miten päädyit nykyiseen työhösi?
Suoritin optometristin tutkinnon vuosina 1995–1999. Siinä välissä olin vaihdossa Fachhochschule Aalenissa kolme kuukautta. Sen jälkeen opiskelin vielä yrittäjän ammattitutkinnon vuonna 2011. Opti-Silmässä olen työskennellyt enemmän tai vähemmän vuodesta 1990 asti.

Tärkein työhön liittyvä oivallus urasi varrelta?
Jatkuva kouluttautuminen on äärimmäisen tärkeää. Tieto lisää samalla tuskaa: kun jostain asiasta oppii jotain uutta, huomaa kuinka paljon silläkin saralla olisi vielä lisäopiskelemista. Valmiiksi ei tule koskaan.

Minkälainen merkitys työyhteisöllä on sinulle?
Työyhteisön toimivuus on kaiken a ja o. Työssä jaksaa paljon paremmin, kun yhteistyö toimii saumattomasti. Kaikilla on omat osaamisalueensa, ja ainakin meillä ne tukevat melkoisen mainiosti toisiaan. Huonossa työyhteisössä olisi karmaisevaa työskennellä.

Mitä ominaisuuksia
hyvältä optikolta pitää löytyä?
Optikon tulisi olla tarkka, huolellinen ja hyvä kuuntelija. Verkostoitumistaidot ovat tärkeitä, sillä kukaan ei osaa kaikkea yksin. Hyvä optikko seuraa myös muotia ja on perillä teknisistä asioista. Empaattisuus on tärkeä optikon luonteenpiirre.

Ylivoimaisesti parasta optikon työssä?
Yhteistyö mukavien asiakkaiden kanssa. Se, että voin auttaa ja ratkaista heidän haastavia näkemiseen liittyviä ongelmiaan. Jos onnistuu jossain oikein vaikeassa tapauksessa ja asiakas on tyytyväinen, on fiilis aika makea.

Haastavinta optikon työssä?
Selvittää asiakkaan ongelman syy tai aiheuttaja. Se ei aina ole ihan yksinkertaista. Olemme pyytäneet apua silmälääkäreiltä OYS:sta (iso kiitos heille!) ja ajoittain myös neurologeilta, neuropsykologeilta, psykologeilta ja kollegoilta Suomesta ja Saksasta (suuret kiitokset myös heille!). Useimmiten olemme onnistuneet hyvin, mutta valitettavasti joskus emme vain löydä keinoja vaikuttaa tilanteeseen.

Kerro jokin vinkki aloittelevalle optikolle?
Ikinä ei tule valmiiksi – yritä kehittää taitojasi ja oppejasi kokonaisvaltaisesti.

Mikä on parasta, mitä asiakas voi sanoa?
”En ole koskaan nähnyt näin hyvin ja vaivattomasti.”