Kuka keksii trendit?

Trendit eivät synny tyhjästä vaan yhteiskunnallisista ilmiöistä. Syystrendien 2016 taustalla näkyvät nyt niin talouden, ekologisuuden kuin moraalin kriisi.

 Trendit pitää tietää etukäteen

– Trendit syntyvät aina olemassa olevista asioista, sanoo Promostyl Finlandin Veera Kanerva.

Taustalla on usein kiinnostava ihminen, taidesuuntaus, muoti-ilmiö tai jopa kriisitapahtuma. Trenditoimistojen tehtävä on seurata tarkasti maailmaa ja löytää kiinnostavimmat signaalit ja muuttaa ne selkeiksi suuntauksiksi – ajoissa.

– Tärkeintä on tuottaa tietoa siitä, mitä kuluttajat tulevat haluamaan muutaman sesongin päästä. Näin yritykset osaavat ennakoida kenttää ja tarjota asiakkailla oikeita tuotteita ja palveluita oikeaan aikaan, Kanerva jatkaa.

Promostyl on kansainvälinen, vuonna 1966 perustettu, trendien ennustamiseen ja muodin tutkimiseen erikoistunut yritys. Pariisissa pääkonttoriaan pitävä yritys tutkii ja analysoi sosiokulttuurisia vaikutteita ympäri maailmaa ja koostaa niistä työkaluja luovien alojen ammattilaisille. Suomessa Promostyl’iä edustaa Trendeal Oy.

Kuvaus tai vastareaktio

Edelläkävijäihmisten omalla toiminnallaan esiin nostamat kiinnostavat ilmiöt ja niistä muodostuvat suuntaukset vaikuttavat yleensä noin puolentoista-kahden vuoden viiveellä ”tavallisen kuluttajan” valintoihin.
Promostyl poimii niin sanottujen innovaattoreiden esiin tuomista asioista ne, joihin uskoo ja muokkaa ne trendikirjoihinsa sopiviksi suuntauksiksi eri kohderyhmiä varten. Trendikirjat ilmestyvät noin kahta vuotta ennen sitä aikaa, jota ne ennustavat, jotta yrityksillä on aikaa hyödyntää informaatio.

Syksyn 2016 trendikirjat ilmestyivät jo pari vuotta sitten. Takaa paistaa yhteiskunnallinen huoli.

– Suurin ilmiö syksyn trendien taustalla on maailmalla tällä hetkellä koettava taloudellinen, ekologinen ja moraalinen kriisi. Pukeutumislinjat muodostuvat joko sitä kuvastamaan tai vastareaktioksi sille, Kanerva sanoo.

Esimerkiksi sporttivaikute pohjautuu nyturbaaniin ja minimalistiseen designsuuntaukseen, yksinkertaiseen tyyliin. Kriisi ikään kuin palauttaa perusasioiden ja -arvojen äärelle.

– Poolokaulukset, pitkät takit ja leveät lahkeet ovat taas vastareaktio ankeudelle ja kriisipukeutumiselle. Ne peilaavat 60- ja 70-luvun trendiä, joka on puolestaan hyvin ylellinen, nostalginen ja naisellinen.

Tulevaisuus inspiroi

Varsinkin ekologiset ongelmat näyttävät tällä hetkellä stimuloivan ja rohkaisevan designereita spekuloimaan tulevaisuutta. Mielikuvitukselliset linjat näkyvät pukeutumisessa ja erityisesti värien käytössä. Inspiraatiota tarjoavat esimerkiksi sciencefiction tai evoluutioteoria. Yksi Promostyl’in tämän syksyn esiin nostamista suuntauksista on barokkihenkinen, mutanttityylinen hybriditrendi.

– Siihen liittyvät keskeisesti eksoottiset ja kirkkaat värit ja niiden yhdistelmät. Trendi sekoittaa ennakkoluulottomasti materiaaleja,
kuoseja ja linjoja keskenään, Kanerva kuvailee.

Tutustu syksyn 2016 kehystrendikoosteeseen (pdf)
Kurkistus kevääseen 2017

Naisten muodin neljä pääteemaa ensi keväänä ovat:

Hienostunut, yksinkertainen ja etnisesti maanläheinen teema nostaa esiin luonnonmateriaalit ja veistokselliset linjat.

Nostalgisen lämminhenkinen, feminiininen ja romanttinen uushippiteema modernein vaikuttein korostaa yltiöpäisiä kukkakuoseja ja taiteellisia muotoja.

Pehmeän runollinen futurismi näyttäytyy hohtavana ja heijastelevana poikkeuksellisten tekstuurien ja materiaalien runsaana ja teknisenä yhdistelmänä.

Leikkisää ja tyylikästä tee-se-itse-tyyliä, utilitaarista, urbaanin yksinkertaista ja jopa lapsenomaista tyyliä maustettuna edelleen tärkeillä sporttivaikutteilla.

Lähde: Promostyl Finland